dinsdag 6 maart 2018

Ik las: ABC van 15 emoties', geschreven door Marja Postema



ABC van 15 emoties

Boekgegevens
Titel: ABC van 15 emoties
Auteur: Marja Postema
Genre: spiritualiteit
Uitgave: paperback met illustraties, 340 pagina’s in glanspapier
Uitgever: A3 boeken, november 2017
ISBN: 978 94 91557 36 1
Illustraties: Ruzica Parsons 

Emoties horen bij de mens vanaf het begin van de mensheid, maar tegenwoordig (h)erkennen veel mensen hun emoties niet meer of weten ze er geen raad mee. Helaas, want emoties maken ons attent op onze behoeften en geven de energie om die te bevredigen. Emoties helpen ons onszelf en anderen te leren kennen. Emoties helpen ons om te gaan met alles wat we in het leven tegenkomen.

Dit gedegen handboek bundelt de rijke persoonlijke en professionele kennis en ervaring van coach Marja Postema. Zij behandelt de vier primaire emoties die we vanaf de geboorte ervaren (angst, verdriet, boosheid en vreugde), de acht emoties die een belangrijke rol spelen in onze relaties (vertrouwen, compassie, eenzaamheid, schaamte, schuldgevoel, jaloezie, liefde en verlegenheid) alsook de drie emoties hoop, machteloosheid en zelfvertrouwen, omdat deze een diepe impact hebben op het reilen en zeilen van ons leven. 

Marja Postema maakt duidelijk dat er geen sprake is van positieve en negatieve emoties, maar dat elke emotie zowel constructieve als destructieve aspecten heeft. Niet eerder is de complexiteit van deze belangrijke emoties zo helder uitgewerkt. Per emotie beschrijft ze hoe verschillend mensen hiermee omgaan in de vorm van types. Bij een type gaat het om gedrag dat onbewust ontstaat. Ze rangschikt de types in mensen die de desbetreffende emotie in meer of mindere mate vermijden en degenen die de emotie tentoonspreiden en als het ware uitvergroten. Bij elke type gaat ze in op het gedrag, de valkuil, het effect op de omgeving, mogelijke oorzaken en de uitdaging.

Mijn mening:
Ik had zelf niet het idee dat ik worstelde met emoties, maar toch ontdekte ik na het lezen emoties bij mezelf die me achteraf meer bezighielden dan ik voor mogelijk had gehouden. En na het lezen van dit boek is het geen enkel probleem voor mij om dat onder ogen te zien.

In de veertien hoofdstukken worden vijftien emoties door Marja Postema behandeld. In ieder hoofdstuk zijn de vaste onderdelen: Synoniemen en nuances, Uitdrukkingen, Spreuken en gezegden, Het constructieve aspect, Het destructieve aspect en Verschillende types.
Elk hoofdstuk wordt door de auteur afgesloten met handvatten hoe je op een zinvolle manier met de desbetreffende emotie om kunt gaan.

Vooral het feit dat elke emotie een belangrijke functie heeft is goed om te weten; zo kun je op verschillende manieren omgaan met emoties. Een emotie is niet perse goed of slecht, alle emoties kunnen door gedachten beïnvloed worden. Dat is een opsteker!
De vele herkenbare voorbeelden en teksten nodigen uit om een blik in je innerlijke zelf te werpen.

“Het is makkelijk genoeg om kwaad te worden. Maar kwaad zijn op de juiste persoon, in de juiste mate, op de juiste tijd, om de juiste reden en de juiste manier, dat is niet makkelijk” – Aristoteles

Ik mocht dit boek lezen en was onder de indruk van de hoeveelheid bruikbare informatie die ik tegenkwam in ABC van 15 emoties. Niet alleen  voor professionals, voor mensen die worstelen met bepaalde emoties maar ook voor mensen zoals jij en ik.

ABC van 15 emoties kan bovendien dienen als achtergrondinformatie voor auteurs; dit boek biedt door de uitgebreide beschrijvingen van en verhandelingen over emoties, mogelijkheden om een karakter in hun werk nog verder uit te diepen.

De auteur:
(foto: Emma)

Marja Postema (1955) is de oprichter van de Emotionele Intelligentie Academie. Ze heeft twintig jaar ervaring in het begeleiden van leidinggevenden en professionals bij de ontwikkeling van hun Emotionele Intelligentie. Zij is auteur van het boek Emoties wat moet ik ermee?

Ze is getrouwd, heeft een volwassen dochter en woont en werkt in Amersfoort.

Lees meer over haar op de auteurspagina bij A3 boeken.
Neem ook een kijkje op haar website.

ABC van 15 emoties koopt u bij uw lokale boekhandel of bij:


Met dank aan A3 boeken voor het toezenden van een recensie-exemplaar

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.