woensdag 22 juni 2016

'Het stel van hiernaast' van Shari Lapena - een thrillerdebuut!

Ik mocht deze thriller al lezen als ongecorrigeerde drukproef:


Het stel van hiernaast

Wie gaat er nou naar een etentje bij de buren en laat de 
baby thuis alleen achter?
Wat voor moeder doet zoiets?

Je buurvrouw nodigt jou en je man uit voor een etentje. Ze vraagt je terloops of je je dochtertje van zes maanden thuis kunt laten. Niets persoonlijks, ze kan gewoon niet tegen het gehuil. Je echtgenoot zegt dat het wel goed komt – jullie huis is immers vlakbij. Je hebt een babyfoon en jullie zullen elk halfuur checken hoe het gaat, om beurten.
De laatste keer dat je bent gaan kijken lag je meisje vredig te slapen. Maar nu, wanneer je de trappen van het doodstille huis op rent, wordt je grootste angst werkelijkheid. Ze is weg.
Nooit eerder heb je de politie hoeven bellen. Nu zijn ze in jouw huis, en wie weet wat ze daar zullen aantreffen.

Mijn mening: 

Wanneer je denkt dat je de meeste spannende boeken wel gelezen hebt en dat de meeste onderwerpen in thrillers wel gebruikt zijn, vergis je jezelf. Er is nu een thrillerdebuut om 'U' tegen te zeggen, in de vorm van 'Het stel van hiernaast'.

Het is vanaf het begin spannend om te lezen hoe het met dit gezinnetje en hun omgeving gaat in dit verhaal. Je wilt niets anders dan de waarheid weten. Wat is er gebeurd en wie is daarvoor verantwoordelijk? Er hangt een voortdurende spanning in de lucht, een spanning van het niet-weten en het ergste vermoeden. Je voelt de twijfels, de wanhoop, de hoop en verdriet van de betrokkenen.
Anne vertelt aan politierechercheur Rasbach dat ze vroeger leed aan black-outs. Misschien nu ook?

De personages zijn niet allemaal even goed uitgediept en sommige van hen mocht ik zelfs niet, maar ik kan begrijpen waarom ze doen wat ze gedaan hebben. 
Je vraagt je af wie er niet met geheimen rondloopt. Het ene groter, dan het andere...
Al snel had ik mijn mening gevormd over hoe het verhaal af zou lopen, maar Shari Lapena weet de lezer helemaal op het verkeerde been te zetten door de vele plotwendingen. Je blijft maar doorlezen en jezelf verbazen. 
Dit is typisch een verhaal dat er om vraagt om verfilmd te worden.
'Het stel van hiernaast' is een pracht van een psychologische thriller! 

De auteur: 

(foto: twitter)
Shari Lapena (1960) was werkzaam als advocaat en docent Engels voor ze begon met het schrijven van romans. Het stel van hiernaast is haar thrillerdebuut en werd verkocht aan 23 landen.

Koop dit boek via uw lokale boekhandel of via:

Boekgegevens:
Titel: Het stel van hiernaast
Auteur: Shari Lapena
Genre: thriller 
Uitgave: paperback, 288 pagina's
Uitgever: Uitgeverij Prometheus, 23 juni 2016
ISBN: 978 90 44630 90 9  

4 opmerkingen:

  1. Mooie recensie Mieke. Maakt nieuwsgierig...ben heel benieuwd naar deze thriller. Komt op mijn lijstje te staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nogmaals: deze is zeker spannend..en staat op mijn NTL lijstje!

    BeantwoordenVerwijderen

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.